HISTORIE KLUBU S.K.A.M.


COVENTRY EAGLE

Viktor Jandásek, jeden z prvních členů S.K.A.M. Olomouc, rok 1929

Historie S.K.A.M. Olomouc podrobně

2. března 1924 se v Olomouci ustavil Středomoravský Klub automobilistů a motocyklistů (S.K.A.M.). Na ustavující schůzi v Obchodní a živnostenské komoře v Olomouci byl jeho předsedou jednohlasně zvolen pan Jan Vaca, statkář z Příkaz.
My však bereme předchozí rok 1923 za rok založení aktivity klubu S.K.A.M.

O Čem to vlastně je...
Středomoravský klub automobilistů a motocyklistů - po přečtení tohoto názvu si málokdo uvědomí oč vlastně jde a c se pod ním skrývá. Píše se rok 1923. Automobilky v tehdejší republice se snaží přiblížit svými novými lidovějšími modely vozidel širším vrstvám obyvatel. Ve výrobním programu se objevují vozy jako TATRA 11-nesmrtelný vzduchem chlazený dvouválec, projekt ing. Ledwinky (r.1923). O rok později přichází automobilka Praga se svým nejmenším čtyřválcovým modelem Piccolo o objemu válců pouhých 707 ccm. V roce 1926 vyjíždí po počátečních neúspěších s lidovým vozem DISK z bran brněnské zbrojovky úspěšný, téměř nezničitelný typ Z 18 s dvoudobým motorem. V honbě za obyčejným zákazníkem nasadila všemu korunu firma Aero svým jednoválcem 10 HP (Aero 500). Tento třísedadlový automobil stál necelých 17.000 Kč, což byla cena silnějšího motocyklu se side.

Tento jistě kladný přístup výrobců přispěl k motorizaci státu a i střední vrstvy obyvatel mohly dosáhnout na svůj první automobil. A tito majitelé měli potřebu se podělit o svoje zážitky a zkušenosti a také chtěli hájit svoje zájmy. Proto vznikaly první motoristické spolky v tehdy ještě mladé Československé republice.
TATRA 17
ředitel olomouckého divadla na soutěži elegance v Luhačovicích kolem roku 1930

V roce 1904 byly založeny naše nejstarší kluby. Proto také letos slavíme 100 let od vzniku klubové činnosti na našem území. Se vznikem republiky je z původních dvou již sjednocených pražských klubů ( motocyklisté x automobilisté) zakládán Autoklub republiky Československé – AKRČS se sídlem v Praze. Jako druhý, ryze český motoristický klub (prvním je ČAMS Brno) na Moravě, je zakládán právě Středomoravský klub automobilistů a motocyklistů v Olomouci. K tomu došlo v Příkazích, kde se 13.října 1923 sešlo 16 zakládajících pánů a ustavilo klub výhradně český, pouze pro česky mluvící členy. Prvním presidentem klubu se stal Jan Vaca prezident rolnické akciové rafinerie, později jej vystřídal Rudolf Synovec, továrník a obchodní rada v Olomouci. Klub měl sídlo v Olomouci tř. Čsl.Legií 27 v paláci Čechoslávie ( nyní Sokolská ul. 3/1). Samozřejmě že první členové se skládají převážně z majetnějších vrstev nejen olomouckého okresu.Tito lidé organizují a rozvíjí motoristický život na Hané.
Zbraslav - Jíloviště 1931


      - Dne 17. srpna 1924 se jel

I. Hanácký závod motocyklů na  5Km
                (Příkazy - Křelov)

      - Dne 22. srpna 1926 byl pořádán

I. mezinárodní závod                                   Olomouc - Sv. Kopeček

Na tyto motoristické podniky koncem dvacátých let a v letech třicátých navázala řada motoristických soutěží a závodů z nichž nejznámější byl Svatokopecký okruh.


Po roce 1930 přišli výrobci s dalšími cenově dostupnými vozy. Například Praga Baby, Zbrojovka Z4 (první vůz s předním náhonem u nás), Licenční Walter Junior (FIAT Balila), TATRA 57 tzv. Hadimrška, nádherná Aero 30. Škodovka představila nejdříve typ 422, pak 420 tedy Populár a jelikož byl z nich nejlevnější (pod 20.000 Kč) zůstal mu název Liduška. Ale i ceny ostatních vozů byly příznivé a pohybovaly se mezi 22 až 25 tisíci Kč. Tím se staly automobily dostupné širším středním vrstvám. Všechny tyto vozy můžete vidět i dnes.

Bohužel se ale již blížila doba, která činnost klubu na dlouhou dobu zastavila. Okupací naší vlasti fašistickým Německem byl soukromý motorismus potlačen a spolky zabývající se podobnou činností nejprve povinně sdruženy do jediné organizace a potom zrušeny. Po válce již činnost obnovena nebyla neboť nový režim po roce 1948 podobným samostatným spolkům spolkům nepřál. Byla vytvořena jediná státem kontrolovaná organizace SVAZARM.

Až počátkem 60. let minulého století se i do socialistického Československa dostává módní trend historických vozidel. Takovéto organizace však bylo možno provozovat právě pod hlavičkou SVAZARMU. Sběratelů a nadšených renovátorů přibývalo a tak začaly vznikat první Veterán car kluby. K nejstarším patří VCC Praha a Pardubice. Na Moravě patří prvenství Prostějovu. Až v roce 1982 , 2.září je založen v Olomouci Nemilanech Classic Car Club Olomouc za účasti 24 nadšenců zajímajících se o historické automobily a motocykly.

Po deseti letech činnosti a po rozpadu Svazarmu se klub stává nezávislým . Obnovuje historický název S.K.A.M. Olomouc a snaží se navázat na slavnou tradici.

V roce 2000 se klub , který v té době měl přes 100 členů rozdělil. Zájmy a specializace se již při takovém počtu tříštily a tak členové z Přerovska obnovili činnost tamního klubu tentokrát pod názvem Oldtimer Club Helfštýn. Další skupina zabývající se pouze vojenskou technikou založila VMV Olomouc. To umožnilo, abychom se mohli specializovat na vozidla, která svým rokem výroby patří do období činnosti původního klubu , tedy let 1923-1939. (V případě vyjímečnosti vozů je povolena hranice r. 1950.) Pro majitele vozidla s mladším rokem výroby jsou dosud plně otevřeny spřátelené kluby v Mohelnici či ve Šternberku.

Uvítáme také každý zájem či informaci o našem klubu z jeho dávné minulosti, fotografie, články o klubu v tisku, odznaky či původní plakety, které klub kdysi nechal pro své členy zhotovit. Pokud třeba vlastníte nějaké náhradní díly, případně vrak motocyklu nebo automobilu, obraťte se na náš klub. Naši členové třeba právě tu Vaši zdánlivě nepotřebnou věc mnoho let hledají a tak ji od Vás rádi odkoupí.

V současné době klub sdružuje cca 50 nadšenců pro historická vozidla z převážně předválečného období (tedy doby největšího rozmachu původního klubu). Zabýváme se nejen restaurováním svých plechových miláčků, pořádáním sportovně veteránských soutěží ale také pořádáme mnoho jiných společenských a kulturních akcí, které jsou určeny i pro veřejnost. V roce 2003 klub oslavil 80 let od svého založení. Při této příležitosti byla slavnostně odhalena pamětní deska na Vacově domě (dnes Hotel Záložna), v Příkazích.


Klub je i nadále otevřen novým členům vlastnícím historické automobily či motocykly. Scházíme se vždy 1. středu v měsíci, v 17 hodin, v salónku restaurace „U MACKŮ“ v zatáčce na Sv. Kopečku.

Pokud potřebujete klubovou testaci pro uplatnění slevy na povinném ručení historického vozidla, klubová testační komise je Vám k dispozici. V případě zájmu jsme schopni zajistit i krajskou testaci potřebnou pro získání ZRZ (zvláštní registrační značky) na historické vozidlo, kterou pak vydává MD v Praze.



takto vypadá "auto" v nálezovém stavu


dlouhá cesta k vítězství v soutěži elegance



Tak vypadala Aero 30/1937 ve své době ...
... tak vypadá dnes, ale nebylo lehké získat vůz zpět do rodiny původního majitele.
A je vidět, že majíteli přináší velkou radost.